Молоде покоління Z у штаті Укрзалізниці та як з ним комунікувати

Дарія Таран, начальник відділу роботи з молоддю та ветеранами Управління соціальної політики АТ «Укрзалізниця»

Частка молоді (люди віком від 18 до 35 років) в Укрзалізниці за 2018 р. становила понад 31 % від загальної штатної чисельності всіх працівників. Це означає, що нам слід звернути особливу увагу на ефективність комунікації з молодими фахівцями. В основі більшості непорозумінь між колегами лежить конфлікт поколінь. Щоб зрозуміти, чому він має місце, розглянемо відому теорію поколінь.

Чого вони потребують

Вперше особливості вікових відмінностей дослідили історики і письменники Нейв Хоул і Вільям Штраус (США). Вони розробили теорію, яка базувалась на відмінностях і цінностях людей різних поколінь. Фахівці дослідили відмінності між поколіннями та обставини, що їх зумовили: економічні і політичні фактори, технологічний розвиток суспільства тощо.

Вікова теорія має три основні складові: покоління X (р. н. 1965—1980), Y (р. н. 1981—1995) і Z (р. н. після 1996). Детальніше — див. таблицю.

Саме зараз на роботу приходить молодь, народжена після 1996 р., так зване покоління Z. У 2000-х ми отримали постійний всеосяжний доступ до інформації, появу соціальних мереж, спричинену активним розвитком інтернету. Ми побачили народження нових медіа, які змінили старі, вони витіснили вплив телебачення, газет і журналів. Це і стало найбільшим впливом на покоління Z — людей віком від 18 до 24 років. Z одночасно споживають соцмережі й творять їх, ці платформи не існували б без завантажених фото та відео. Ще популярнішою стає думка «Я не хочу бути собою, я хочу бути «відфільтрованим» собою».

Це покоління виховувалося, вивчаючи світ через інтернет та сучасні технології, а не мало типове дитинство «у дворах», тому здебільшого ці люди не є командними гравцями, їх треба цього вчити.

Представники покоління Ζ — мандрівники. Для них комфорт, робота та гроші не є пріоритетними. Вони прагнуть усього нового та невідомого. Головне — це емоції, які зможуть пережити та отримати унікальний досвід.

Вельми часто «зети» виступають проти поганих звичок (паління, алкоголю), за волонтерські рухи та справедливість. Вірять у мир в усьому світі, прагнуть вирішувати екологічні та соціальні проблеми.

Поради керівникам: як завоювати увагу «зетів»

Одне відомо точно — покоління Ζ потрібно мотивувати. Все, що вони роблять, потребує реакції оточуючих, байдуже негативної чи позитивної.

Головне — це увага до їхньої особистості. Всі завдання, які ви ставите перед цим поколінням, потрібно формулювати чітко та детально. А от за кожне виконане — давати зворотній зв’язок. Вони не люблять працювати на майбутній результат, їм необхідна мотивація за кожне виконане завдання.

Незважаючи на те, що «зети» — індивідуалісти, вони так само з позитивом ставляться до корпоративних заходів, зборів, тому їх варто залучати до командної роботи.

Аби їхня праця давала найкращий результат, необхідно формулювати їм творчі завдання, максимально цікаві для самих «зетів». До того ж переконайтеся, що вони справді вважають свою діяльність корисною для оточення.

Використовуйте нові медіа-ресурси (чати, месенджери, відеодзвінки, інше) для комунікації з поколінням Z.

«Зети» відходять від ідеї про стабільну кар’єру та одну роботу на все життя. Вони нормально ставляться до перспективи змінити кілька робіт, мати плаваючий графік і нестабільний дохід. Тому, звісно залежно від специфіки діяльності, давайте завдання різного характеру та спрямування для всебічного розвитку працівника.

До 2019 р. 32 % жителів планети будуть поколінням Z. Це третина земного населення! Навчившись ефективно комунікувати і співпрацювати з ними, ми зможемо здійснювати зміни на краще в родинах, компаніях та нашій країні загалом.